Wednesday 1 June 2011

How I wish we can all help each other..

GERAM! GERAM!
This post is not about Glittle or my other Babies, but about most suggie owners that i met. 
I don't even know where to start. It is just so sad and so sakit hati bile senior2 owners (tak tahu la senior tu bape bulan jaga kan) memandang rendah terhadap newbies macam saya suatu ketika dulu. Let me share one incident. Masa tu Glittle kecik lagi, I went to a famous pet shop di sekitar Selangor to beli barang2 Glittle, treats and etc. I went there also untuk mintak tunjuk ajar. Tuan punya kedai tu ok ok je. Tiba tiba ada sorang couple ni masuk kedai tu, with one pouch hanging on their neck, die terus keluarkan sugar glider die. At that time, i thought their suggie was big, but when I think about it NOW, Glittle sekarang laaagi besar dari dia punya! Anyway, saya pon senyum la because it is just in my nature to smile politely to people. Tiba-tibe die cakap macam ni:
"eeee keciknye sugar glider awak! tak sehat! under age! awak kene tipu! eeeee!"
That's all! They did not even offer any advice or anything! Mereka pandang kami dan Glittle kami macam jijik je. Jahat kan? C'mon la, mentang2 u dah jaga lama, that doesn't mean that yours is healthy. And couldn't you say things more politely such as ' that's so small, why don't you feed him more fruits ke, milk replacer ke," kaaannn??? The owner kedai pon suddenly agree dengan mereka tu sebab mereka tu loyal customers lah katekan. Since then, I lost respect for most senior owners. Bukan sekali, tapi banyak kali.
Other incidents did not happen to me, but in some forums or pages where i observe, dimana the newbie posts something like die bagi cat food contohnye, then the seniors would kutuk2 and kritik2 as if die bagi suggie die makan poop. I mean, yes, people make mistakes at first. Some people just don't do their research, same like me. But, salah ke kalau seniors bagi tunjuk ajar? We can say something like "owh, catfood is not proper for suggies, I think u better change ur diet and give fresh fruits, veggies, etc"
Tak salah kan kalau share? While sharing, we can get pahala out of it. If we really truly love animals, we wouldn't be going around kutuk-ing other people on the way they jaga their sugar gliders. Hey, NOT all seniors are betul okay? Even until now, I'm learning and can't consider myself as senior.

-ang! ang!-

5 comments:

  1. you right :) saye pun newbie jugak and mmg ramai la mcm blgk sikt , sabar jela .

    ReplyDelete
  2. yep. it's ok, kite start a new generation yang suke share info :)

    ReplyDelete
  3. sama lah kes kite :(
    tak apa, bia la apa org nak kate kan, yang penting dah sehat walafiat :D
    thanx for reading my blog! ur blog is nice as well!

    ReplyDelete
  4. hye ...i baru kat sini...baca ur blog baru i bukak mata for my oppa..mmg rasa kecik jer diri ni bila start jaga oppa..mcm btul ker salah ker cara i bela dia ni..tp bila baca blog u mmg byk tolong i...thanx..thanx a lot!

    ReplyDelete
  5. Yes absolutely right , I dah banyak kali tanya ramai senior tapi I rasa apa yang diorang jawab tu macam tak kena je dengan soalan yang I tanya . Researh in internet lagi membantu rasanya .

    ReplyDelete